onsdag 9 februari 2011

Lätta laxen

En månad mellan inläggen. Jaja, men nu känner jag mig inspirerad igen.

Lax, älskade fisk. Äter då och då mig trött på´t men efter ett tag utan vill jag ha mer. Numer står jag för en ny utmaning och det är att hitta vardagsmat som passar två vuxna och en ettåring. Funkar inte att laga olika, dessutom vill jag att vi äter tillsammans. Så jag får lägga mina starka kryddor på hyllan och laga barnvänligt, därav inte sagt att det måste vara smaklöst. Det här gillade hela familjen.

Lax med potatispuré, basilikaärtor och senapskräm
4 personer



4 laxfiléer
1 dl vetemjöl
Flingsalt och peppar

800 g mjölig potatis
1 tärning grönsaksbuljong
25 g smör
2 dl gräddmjölk

2 dl creme fraiche
2 tsk dijonsenap
1 skvätt citron

2 dl frysta ärtor
1 klick smör
1 skvätt citron
Hackad basilika

Gör så här
Koka potatisen mjuk i grönsaksbuljong. Häll av, blanda med gräddmjölk, smör och kör med elvisp till önskad konsistens, smaka av med salt och peppar.
Vänd laxen i vetemjöl och stek i olja och smör. Frasig yta men absolut inte för länge så att de blir torra.
Koka ärtorna hastigt, de ska ha spänsten kvar. Slå av vattnet, i med smör, basilika, citron, salt och peppar. Rör försiktigt.
Blanda creme fraiche med senap, citron, salt och peppar. Värm om du vill ha varm sås men den är nog godast kall.


3 kommentarer:

  1. Ser jättespännade ut, men visst heter det väl ändå bara potatismos?

    SvaraRadera
  2. Undrade lite samma sak jag som föregående:
    vad är egentligen skillnaden mellan potatispuré och potatismos??
    Är det någon skillnad??

    SvaraRadera
  3. Tjejer; kan nog ge er rätt på att det som beskrevs är potatismos. Fast... puré är lösare i konsistensen än mos och den här var just lös.

    I övrigt är skillnaden att puré är betydligt lyxigare än mos. Puré görs på grädde och smör, mos på mjölk och mindre smör. Hänger ni med?

    SvaraRadera