måndag 15 november 2010

En mangomousse

Jag gillar desserter men det blir ändå inte så ofta det blir dessert. Får jag välja tar jag nämligen hellre en förrätt än en efterrätt eftersom jag oftast bara orkar två rätter. 

Till favoriterna i dessertväg hör olika mousser; vit choklad, mjölkchoklad, mörk choklad, hallon, hjortron eller någon annan smaksättning - de går att variera hur mycket som helst. Jag har aldrig gjort på mango förut men eftersom jag hade en perfekt mogen mango hemma i fruktskålen så provade jag. Det blev riktigt gott. 

Mangomousse med rostad kokos
2 personer

1 mogen mango
1/2-1 dl socker (beroende på hur sött man gillar)
2 tsk vaniljsocker
1,5 gelatinblad
2 dl grädde
1 dl kokos

Gör så här
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten i minst 5 minuter. Skala mangon och skär i mindre bitar (det går utmärkt att göra på fryst mango också). Lägg i kastrull och koka upp försiktigt tillsammans med socker och vaniljsocker. Rör i gelatinbladen och se till att de smälter. Mixa till en slät puré. Låt kallna. Vispa grädden ganska hårt. När purén kallnat vänd försiktigt ner den i grädden, men spara lite puré att ringla över. Häll i glas och låt stå i kylen i 2-3 timmar. Torrosta kokos i en stekpanna på medelhög värme. Strö över moussen vid servering. Garnera eventuellt med hallon. 

5 kommentarer:

  1. Men Gu va duktig du är å vilka smarriga, goda å enkla recept!!
    Min favvo blogg just nu!! ;0) Tycker att du ska anmäla dig till halv 8 hos mig!!
    Har hört att det ska sändas från Mora nån gång!! Ha en super dag! Kram Jonathan å Maria från babysimmet! ;0)

    SvaraRadera
  2. Detta bara mååååste provas ju!

    SvaraRadera
  3. Tack för frukosten. Har nyss ätit apelsin med keso och valnötter. Mums!
    /Karin

    SvaraRadera
  4. Kuuuul att man kan inspirera. Det gör mig glad. Så tack för era kommentarer!

    SvaraRadera
  5. Lät ju inte så avancerat men väldigt gott. Kommer definitivt att prova!

    För övrigt brukar jag göra din mjölkchokladpanacotta som är himmelsk!

    SvaraRadera