onsdag 10 november 2010

En påse mindre bra

Det finns en rad matprodukter som är big nono för mig. Det kommer jag säkerligen att ta upp fler gånger men i dag tänkte jag ägna det här inlägget åt vad min kära make fick som "goodiebag" på Maxi i dag när han handlade. Det var en liten tjusig påse innehållande lite skit, i mina ögon. Det var en förpackning Flora, en förpackning Milda mat och visp och en likadan vaniljvisp. Varför är då det här skit? Jo för det är vegetabiliskt fett i. Jag fattar inte hur det fortfarande, år 2010 finns i så stor utsträckning. Jag skulle kunna läsa på lite mer och berätta om varför vegetabiliskt fett är så mycket sämre än animaliskt, näringsmässigt sätt, men det orkar jag inte så jag nöjer mig med att hävda att jag vet det. 

Vad jag däremot vet och kan argumentera för hundra gånger om, och som någonstans i slutändan är huvudsaken, är att skillnaden sitter i smaken. Riktigt smör, grädde och andra mejeriprodukter, det vill säga de som är gjorda på animaliskt fett, är det enda rätta, inte minst för smaken. Är jag på café och äter bakverk så känner jag om de är gjorda på margarin, och då kan jag sura ur. Visst, det kostar mer med smör än margarin men det är så värt det. 

Så - nu hoppas jag att ni bojkottar margarin och andra fejk-mejeriprodukter. Vad jag ska göra med min Flora och fejk-grädde återstår att se. Jag kanske låter maken äta upp det, han köpte trots allt en mjukost med baconsmak i dag. Det är verkligen inte okej. Då kan man äta fejkmejeri också. 

7 kommentarer:

  1. Jag är snabb att hålla med dej... Vi fick två påsar på Maxi idag :P

    SvaraRadera
  2. tack för upplysningen, jag trodde inte att det var nåt "farligt" med vegetabiliskt fett, ska man använda lite vispgrädde istället då för matlagningsgrädde(15%) i såsen, smör i stekpannan istället för flytande margarin och typ bregott på mackan. Jag har inge vidare koll på det där!

    SvaraRadera
  3. Jag tror Sofia svarar bättre än mej :) Men JAPP så naturligt som möjligt!

    SvaraRadera
  4. Skriv gärna mer om detta!!
    Tror att jag, och många andra, stoppar i oss en massa skit utan att veta vad det egentligen är vi får i oss och vad det gör i kroppen... :(

    SvaraRadera
  5. Hej! skulle vara jätte intressant att veta varför animaliskt fett är bättre än det vegetabiliska. Eller är det för att oftast så är de animaliska produkterna "renare" än de vegetabiliska, utan en massa tillsatsämnen? Ja, kul att du har börjat skriva om mat, det är ett av mina stora intressen också! Ha det gott! / Johanna

    SvaraRadera
  6. Word! Klart det är bäst med äkta o naturliga råvaror än varor med en massa tillsatser i!

    SvaraRadera
  7. Kan inte annat än att hålla med dig gumman......Jag köper aldrig något annat!!!

    SvaraRadera