måndag 15 november 2010

Till far på hans dag

Givetvis firade vi pappa Stefan i går. Stella hade köpt en fin tröja och jag tog så klart tillfället i akt att laga en god middag. Eftersom jag även bakade i går så spenderade jag många härliga timmar i köket. Jag slogs av att jag verkligen älskar att vara där, i mitt kök som jag ritat och skapat alldeles själv. Det blev verkligen precis som jag ville ha det. Bäst av allt är vår fantastiska bänkskiva i sydafrikansk högblank svart granit. Den är värd varenda öre.

I går blev det Älgwallenbergare. Jag verkligen älskar det. Tidigare tyckte jag att de var lite svåra att få till, eftersom färssmeten blir så lös men nu har jag hittat mina knep.

Älgwallenbergare med potatispuré smaksatt med västerbottenost samt morots- och bönsallad och lingon

4 personer

400 g fin älgfärs
2 äggulor
2 dl vispgrädde
2 skivor vitt bröd utan kanter

1 kg potatis, gärna mandel
100 g smör
1 dl grädde
1 dl mjölk
100 g riven västerbottenost

2 stora morötter
2 nävar hericot verts
smör att steka i
1 msk råsocker
2 tsk timjan
flingsalt och svartpeppar

lingonsylt till servering

Gör så här
Se till att älgfärsen är riktigt kall, låt den gärna stå i frysen ett tag. Även ägg och grädde ska vara riktigt kalla. Mixa färsen med äggulorna, salt och peppar. Tillsätt grädden medan du intensivt arbetar färsen. Ställ i frysen ett tag. Mixa brödet till ett fint ströbröd och sprid ut på ett smörpapper. Forma fyra biffar och lägg på ströbrödet, strö även ovansidan av biffarna med ströbröd. Stek i smör på hög värme. så att båda sidor får en fin yta. Smörj en muffinsform för stora muffins och lägg wallenbergarna i fyra av facken. Låt gå i ugnen på 170 grader i ca 10 minuter.

Skala och koka potatisen i lättsaltat vatten tills den är mjuk. Vispa med elvisp till en puré och tillsätt övriga ingredienser, håll varm på spisen.

Gör fina remsor av morötterna med en potatisskalare. Koka hericot vertsen hastigt, slå av vatnnet. Fräs morotsremsorna så att de får fin färg, tillsätt hericot verts, salt, peppar, socker och timjan. Fräs upp igen.


Vid servering; arrangera fint på tallrikar.

2 kommentarer:

  1. Du får verkligen maten att se underbart god ut! Blev jättesugen! :)

    SvaraRadera
  2. japp ser gott ut..men jag bryter av kommentarerna på matfronten å frågar istället gällande Graniten.. Har 3 sorters helsvart granit jag funderar på åh självklart högblank!! ;) -har dessutom inte bestämt vem som skall få leverera.. pust..beslutsångest..
    Vad heter din svarta granit ? o vem levererade ? samt kostnad m2.. monterat själv ? rekommendera ?
    Ps.. om du inte orkar eller vill så behöver du självfallet svara..jag blir inte grinig ;)

    SvaraRadera