tisdag 9 november 2010

Tummen upp för helt dinkel

Man kan ju lätt snöa in på sammasamma. Typ samma potatis, samma ris, samma rotsaker, samma bulgur och så vidare. Då vill jag tipsa om helt dinkel. Det innehåller bra kolhydrater, mycket järn och även en hel del vitaminer. Och det gillas ju! Så här kan en förpackning se ut.



Koka enligt anvisning på paketet men släng i en buljongtärning. Det gör sån skillnad. Det är för övrigt ett tips till fler gryn och grönsaker, att koka dem i buljong. Blir mycket godare.

Helt dinkel är bra att ha i en burk i kylen. Jag tog lite till lunch igår, då det blev i en sallad med tomater och fetaost. Hade även i rödlök, salladsblad och en dressing av pressad vitlök, en del vinäger och två delar olivolja.



Det blev helt dinkel till middag i dag också. Kan kalla det dinkel-otto. Det vill säga lite som en risotto fast med dinkel. Fräste en finhackad rödlök och en dito vitlöksklyfta mjuka innan jag blandade i den redan kokta dinkeln, på med lite vatten, strimlade sockerärtor och två nävar riven parmesan. Till det åt vi regnbågslax och sallad. Gott en tisdag.


Så, tipset är att prova helt dinkel.  

6 kommentarer:

  1. gottgottgott.
    dinkel it is. hem till skafferiet!

    SvaraRadera
  2. Dinkel ska jag se till att testa då, har inte gjort det tidigare, låter gott! :) Vad brukar du slänga i för buljong? Har för mig att jag använt grönsaksbuljong till buglgur nån gång...

    SvaraRadera
  3. Dinkel är grymt! Åh, jag är så glad att du skapat denna blogg :) Får man komma med önskemål? På den andra bloggens skrev du om en potatiskaka med västerbotten och en rödvinsreduktion med blåbär... Håller tummarna :)

    SvaraRadera
  4. Dinkel är inget för tinis..men snygg blogg och på tiden :)

    SvaraRadera
  5. Har köpt hem Hel Dinkel nu, men det verkar vara ett projekt att göra det! På mitt paket (Saltå Kvarn) står det att man ska blötlägga i 8 timmar och sen koka i 1- 1½ timme! Är det så på den Dinkel du köpt Sofia?

    SvaraRadera
  6. Ahh..skulle så gärna vilja äta bulgur och dinkel och annat sånt. MEN - jag kan bara tänka på att det ser ut som doggy hundfoder som vi hade till vår hund när jag var liten! För övrigt så är det en fantstisk matblogg du har. Här kan man sitta och få massor av inspiration!! /Lena

    SvaraRadera