måndag 15 november 2010

Lussebullsbak

Det måste vara rekord. Baka lussebullar den 14 november. Jaja, det kan ju få kännas bra att göra något i tid, för en gångs skull. Jag tycker tyvärr att Lussebullar tenderar att bli torra och tråkiga. Därför gör jag alltid dem med fyllning. Har varit duktigt insnöad på mandelmassa tidigare men nu har jag hittat hasselnötsmassa på Maxi. Underbar produkt!

Sofias lussebullar
ca 50 bullar
200 g smör
5 dl mjölk
2 dl socker
50 g jäst för söta degar
10 g saffran (2 påsar)
1/2 tsk salt
1 ägg
ca 17 dl vetemjöl special

Fyllning 1
1 burk hasselnötsmassa (220 g)
100 g smör
1 dl socker
Pärlsocker till garnering

Fyllning 2
150 g smör
2 dl socker
russin efter tycke
Flagad eller hackad mandel till garbering

Gör så här
Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölk och socker, värm till fingervarmt (37-38 °). Smula jästen i en bunke, slå på lite av degvätskan och blanda ut jästen ordentligt. Tillsätt resterande degvätska. Blanda i ägg, saffran och salt. Tillsätt mjölet lite i taget och spara lite till utbakning. Arbeta degen ganska hårt, helst i maskin. Täck med bakduk och låt jäsa i en timme på varm plats.

Vi hade perfekt jäsklimat hemma i går eftersom Stefan tokeldat i kaminen. Så här härlig ska en bra jäst deg se ut :)
























Dela degen i två delar på ett bakbord. Kavla ut varje del till en stor rektangulär platta. Stryk ut rumsvarmt smör och fyllning. Rulla ihop försiktigt och skär rullen i ca 25 bitar. Lägg i bullformar på plåt och låt jäsa ytterligare 45 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker eller hackad mandel. Grädda i 180° (varmluft) eller 200° (vanlig) till bullarna är gyllenbruna, det tar ca 10 minuter. Låt svalna på galler. Njut!

50 bullar (minus x antal som vi redan moffat) i frysen ger en skön känsla. Nu är jag redo för adventsmys! 


5 kommentarer:

  1. Jag älskar å baka å ofta blir det gott men lussebullar verkar inte riktigt va min grej, de blir torra och tråkiga... Detta år ska jag köra på ditt recept, tack!

    SvaraRadera
  2. Tack, detta ska jag prova i år. Låter som att det kommer falla mig i smaken. :-)

    SvaraRadera
  3. Wow, det receptet ska jag ta efter! Låter gott, tack=)

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig bild på jäsdegen! Det är något speciellt med jäst och degar. Mums. Åh detta recept ska jag använda. Tack!

    SvaraRadera
  5. Ska det verligen vara 10 g saffran, brukar inte en påse vara 0,5 g?

    SvaraRadera