onsdag 17 november 2010

Fantastiska gurkmeja

Den senaste tiden har jag hört och läst mycket gott om gurkmeja. Den ger ju inte så mycket smak, men med tanke på en rad hälsofrämjande egenskaper så ska man ju absolut använda den i matlagningen ändå. Modern forskning visar att gurkmeja kan förebygga demens, cancer och leversjukdomar. Gurkmeja verkar också antioxiderande och inflammationshämmande. Dessutom är den ju vackert gul, och mat ska ju vara vacker. 
Jag gjorde en god soppa innehållandes gurkmeja i dag. 


Morots- och kokossoppa med sting
4 personer
1 gul lök
3 klyftor vitlök
6 stora morötter
5 dl höns- eller grönsaksbuljong
Indiska kryddor efter smak, tex koriander, garam masala, spiskummin och curry, typ 1 tsk vardera
2 tsk gurkmeja
1 tsk sambal olek
1 burk kokosmjölk
salt och peppar


Gör så här
Hacka löken och fräs i smör i en stor kastrull på medelhög värme, tillsätt kryddorna och låt dem fräsa med ett tag (då frigörs smakerna bättre). Skala och skiva morötterna, lägg i kastrullen. Slå på buljong. Koka till morötterna blivit mjuka. Slå i kokosmjölk och koka upp igen. Mixa soppan slät och smaka av med salt och peppar. Soppan blir ganska söt i smaken och het. Perfekt vinterkäk! 



Eftersom soppan inte innehåller något protein så bör det adderas. Grillad kyckling passar utmärkt att ha i. Själv gjorde jag getosttoast på grovt bröd. 



4 kommentarer:

  1. förmodligen en dum fråga, men... buljongen???
    Antar att den inte är färdigköpt? Så hur gör du den?? Sparat från något annat "kok"?

    SvaraRadera
  2. Jag önskar att jag kunde skriva att jag alltid använder hemmakokt buljong och fond. Men det gör jag inte. Dock väljer jag en färdigköpt utan alltför mycket skit i, det vill säga fri från glutamat (vilket de lyckligtvis tagit bort i de flesta). Finns faktiskt utmärkta buljoner hos hälsokosten...

    SvaraRadera
  3. Åh det här kan ju jag äta trots mina allergier!:D
    Lite kyckling i så blir det nog kanon som du ger tips på! Thank you! :) Kram

    SvaraRadera
  4. Se om du får tag på den färsk som rot också - gurkmejan alltså. Brukar finnas i asiatiska butiker. En helt annan smak än den vanliga torkade.
    Mal ner den tillsammans med vitlök, ingefära/galangal, chili, charlottenlök och feta nötter såsom macadamia till en tjock pasta. Späd med soja och vatten och woka kött, grönsaker eller tofu (eller lite av varje) tillsammans med såsen. Servera med ris och lime. Barnsligt gott!!

    SvaraRadera