tisdag 30 november 2010

Hur får man ungen att äta?

Någon kommenterade för ett tag sedan och frågade hur Stella äter. Well, hon är tyvärr inte lika förtjust i mat som sina föräldrar. I början var jag ambitiös, jävlaranamma, och köpte ekologiska grönsaker och kött och hade hela frysen fyll med olika puréer. En dag tog det stopp och gullungen ville inte äta. Provade då burkmat och det slank minsann i. Blev bekväm ett tag och lät henne äta de läskiga burkarna och har i omgångar provat vår mat. Men det vill hon inte ha. Tips, tack!

I dag gjorde jag ett nytt försök. Med stekt torskrygg, dill och citronrostad potatis och ärtmos. Det var puréat, milt och gott, lite sött av ärtorna men Stella hon sprutade ut den ljusgröna röran i ansiktet på sin mamma. Då kan man hålla sig för skratt, jag lovar!

Vi vuxna tyckte dock att det var gott så här är receptet.

4 personer
4 portionsbitar torskrygg (finns fryst)
Önskad mängd potatis
2 gula lökar, i klyftor
Färsk, fryst eller torkad dill
Två tunna citronskivor
Olivolja
Salt och peppar
2 dl frysta ärtor
1 tärning grönsaks- eller hönsbuljong
25 g smör
Aioli till (för vuxna)


Gör så här
Dela potatisarna och fördela i en ugnsform tillsammans med lök, dill och citronskivor. Strö över flingsalt, ringla över olivolja och blanda runt. In i ugnen i ca 1/2 timme på 200° (varmluft) eller 225° (vanlig). Lägg ärtor och buljong i en kastrull, täck med vatten och låt koka i ett par minuter. Mixa till en puré, ställ tillbaka på plattan på svag värme och rör i smör, salta och peppra och pressa ev över lite citronsaft. Stek torsken hastigt på båda sidor, bättre för lite än för mycket för då blir det grå och torr. Servera med en grönsallad och en klick aioli.

6 kommentarer:

  1. Ja du, hur gör man... Är själv inne på första barnet och har väl inte direkt svar svart på vitt men jag har växt upp med en jädra massa småungar runt mig, blev moster som nio-åring och alla sex syskonbarnen är som mina småsyskon kan man säga. Alice är en riktig tråkmåns när det kommer till maten och har så varit ända sedan vi slutade med amningen vid 8-månader. Det enda jag har med mig från min mamma och mina systrar, och så som jag resonerar med Alice, är att inte göra någon grej av det. Alice får äta det hon vill helt enkelt, i de mängder hon vill. Vi vet vilka rätter som funkar: pannkaka, bryggarkorv med makaroner och en sorts burkmat(6-månaders...) - och detta snurrar vi runt på här hemmam tillsammans med havregrynsgröt morgon och kväll. Eller ja, inte vi föräldrar men Alice. På dagis får hon äta det som bjuds och de säger att det går bättre och bättre, hon smakar allt men tar sällan en tugga till av något. Med andra ord är hennes huvudsakliga födointag det hon får i sig här hemma och därför "curlar" jag henne - rätt eller fel, vet jag ej. Men jag vet iaf att hon inte kommer att livnära sig på tre rätter som 20-åring och jag ser att hon trots allt växer - även om hon är nätt. Min BVC-sköterska har fått pusha mig några gånger och sagt sånt som att "det finns inte en enda svensk unge som svälter ihjäl", och visst - men det är inte lätt att hålla sig cool när man inser hur lite de pillar i sig. Å andra sidan har Alice alltid varit pigg, nöjd och glad - med andra ord ett betyg på att hon mått bra. Med tiden (hon blir två i januari) har jag lärt mig att inte tänka på vad hon äter och inte, ibland provar vi med något annat, kanske det vi äter, annars får hon bara vara och äta "sin" mat. Och sedan jag slutat att oroa mig har hon börjat äta bättre och bättre, iaf mängdmässigt av den maten hon äter. Vet ej om detta var något tips, något råd har jag inte men iaf en reflektion från en mamma som vet hur frusterad man kan känna sig :)

    SvaraRadera
  2. Jag har en kille som är nio månader nu och han äter iofs bra men inte alltid. Mitt lilla knep är att ta till äppelmos. Vissa gånger kan jag tycka att det är lite viktigare att få i sig maten, ex vid förkylning eller om man ska åka någonstans etc. så då blandar jag i lite hemma gjord äppelmos, och då går allt i kan jag lova. Ibland räcker det med att visa burken :-) . Jag tror inte att det gör någon skada, tvärtom.
    Nu händer det kanske en gång i veckan , max, att vi behöver ta till vårt lilla knep.

    Lycka till och tack för en bra matblogg.

    Vänliga hälsningar Maria

    SvaraRadera
  3. Ibland räcker det med att distrahera dem med något annat, en liten leksak eller så så slinker maten ned. Om sött och puréat inte funkar, prova med lite mer kryddigt och chunky. Det är bara att prova sig fram, hon lär inte svälta och det kommer och går i vågor med maten

    SvaraRadera
  4. Lovis är lite likadan - hon älskar burkmat men är kinkigare med den mat jag gör. Dock har det visat sig att sötpotatis är en hit, har jag sådan som bas så tuggar hon oftast på.

    Ibland när hon säger stopp efter en halv portion så har jag växlat med en sked fruktpuré och en sked mat och som Maria säger här ovan - ibland räcker det att visa burken med frukt för att hon ska gapa.

    Så mitt tips blir sötpotatis och/eller frukt. Inte det mest nyttiga kanske, men det fungerar.

    Lycka till!
    //Marina

    SvaraRadera
  5. Fantastiska recept!!

    Vet du nagon bra jul dessert? Nagot med lingon eller glogg eller bada? :-)

    SvaraRadera
  6. Jag kan tipsa om Systembolaget, de har ett recept på en smarrig dessert med glögg, gå in och fråga i en butik!!

    SvaraRadera