tisdag 30 november 2010

God, matig sallad

Jag är ju salladernas mästarinna. Har ätit så mycket sallader i mina dar att jag ett tag varit rätt less, i ärlighetens namn. Hemligheten ligger i att variera samt göra dem matiga. Lite isbergssallad, tomat och gurka och några trista räkor i lake är ingen sallad man blir mätt och glad av. Nej, det ska gärna vara bönor, nåt sädeslag, mycket protein, goda grönsaker och så klart en dressing som är baserad på olivolja och vinäger. Nyss åt jag denna goda till lunch.

Ljummen sallad med röda linser, getost, avokado och skinka
1 person

Ca 1/2 dl röda linser
2 tsk kyckling- eller grönsaksfond
2 nävar gröna salladsblad
70 g getost, smulad (jag använder en färsk mild som heter Petit chévre)
1/4 rödlök, hackad
1 avokado, i bitar
4 champinjoner, strimlande
4 skivor rökt eller kokt skinka, strimlad
2 msk olivolja
1 msk balsamvinäger
1 klyfta vitlök, pressad
Salt och peppar

Gör så här
Koka linserna enligt anvisning på förpackningen i vatten och fond. Fördela salladen på en tallrik, arrangera resten av ingredienserna på tallriken och vänd ihop försiktigt. Blanda olja, vinäger, vitlök, salt och peppar till dressingen, gärna i en burk med lock och skaka den slät. Ringla över dressingen (allt går inte åt, går bra att spara i kylen).

















Med den här i magen är jag redo för eftermiddagen som bland annat kommer innehålla svettning på löpbandet. Längtar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar